Kommunens inkomster består av tre delar: kommunalskatt, avgifter för vissa tjänster samt statliga bidrag. Kommunalskatten, som är den största posten, är för invånare i Örebro kommun 21,35 kronor per intjänad hundralapp.
Så här fördelas 100 kronor
Här ser du hur kommunens kostnader fördelades i kommunens verksamheter 2018.

Så här fördelades 100 kr i kommunens verksamheter 2018. Klicka på bilden för att se den i större storlek
Mer information om de olika verksamheterna
Grundskoleverksamhet – 23 kr
Elevantalet ökar. Nya skolor planeras och befintliga byggs ut. Tre utvecklingsområden ska leda till ökad måluppfyllelse; systematiskt kvalitetsarbete, digitalisering och nyanländas lärande
Fakta
Kostnad för en grundskoleplats: 96 304 kr
Antal invånare 6–15 år: 17 986
Antal elever i kommunal grundskola: 14 839
Antal elever i fristående grundskola: 2 463
Andel elever som når behörighet till gymnasieskolan, procent: 80
Äldreomsorg – 21 kr
Under 2019 öppnar ett nytt vård- och omsorgsboende i Karlslund med 68 platser. Örebro har höga ambitioner för äldreomsorgen där människor kan åldras på sina villkor
Fakta
Kostnad per boendeplats, vård-och omsorgsboende: 627 821 kr
Invånare 65 år och äldre som bor i Örebro: 27 032
Invånare 85 och äldre som bor i Örebro: 3 556
Antal unika personer som har hemvård: 3 094
Antal platser i särskilt boende: 1 211
Förskoleverksamhet – 13 kr
Många barn föds och behovet av förskoleplatser är stort. Förskolor byggs bland annat i Lillån och Brickebacken. Förskolorna ska erbjuda en trygg omsorg som är rolig, lärorik och stimulerar barnens utveckling
Fakta
Kostnad för en plats i förskolan: 128 158 kr
Antal barn 1–5 år: 9 416
Antal förskoleplatser (kommunal regi): 7 145
Antal förskoleplatser (fristående regi): 1 096
Andel av barn i förskoleålder i kommunen som går i förskola, procent: 87
Insatser till personer med funktionsnedsättning – 11 kr
Kommunen planerar för nya gruppbostäder. Insatserna handlar bland annat om boende, personlig assistans, daglig verksamhet, ledsagning samt boendestöd. Utvecklingsarbete pågår kring hur ny teknik kan öka livskvalitet, delaktighet och självständighet för personer med funktionsnedsättning
Fakta
Genomsnittlig kostnad per dygn i bostad med särskild service: 1 129 kr
Antal personer med stöd enligt LSS (Lagen om särskilt stöd): 1 385
Antal personer med boendestöd enligt SoL (Socialtjänstlagen): 599
Individ- och familjeomsorg – 9 kr
Målsättningen för individ- och familjeomsorgen är att familjer och enskilda ska få stöd som motsvarar deras behov och att de har möjlighet till inflytande och delaktighet. Därtill är målet att medborgarnas livsvillkor ska vara jämlika
Fakta
Andel av invånarna som någon gång under året fått ekonomiskt bistånd, procent: 4,4
Genomsnittlig biståndsperiod, månader per år: 6,2
Andelen öppet arbetslösa: 4,3 % och i arbetsmarknadsprogram med aktivitetsstöd 4,6 %.
Antal unika aktualiserade ärenden på socialkontor: 3 036
Genomsnittlig kostnad per vårddygn: 2 610 kr
Gymnasieskola – 7 kr
Antalet elever i gymnasieskolan ökar nu efter flera år med minskade elevkullar. Örebros gymnasieskolor ska ligga i framkant vad gäller skolutveckling, måluppfyllelse och fokus på kunskap och bildning. Elever som är trygga, mår bra och får stöd och hjälp utifrån sina behov når också bra resultat
Fakta
Kostnad för en plats i gymnasieskolan: 101 416 kr
Antal invånare 16–18 år: 4 990
Antal elever i kommunal gymnasieskola (boende i Örebro kommun): 3 968
Antal elever i fristående gymnasieskola: 1 420
Andel elever med gymnasieexamen eller studiebevis inom 4 år, procent: 76
Infrastruktur och skydd – 5 kr
Inom Infrastruktur ingår verksamheter som direkt berör det växande Örebro. Fler människor behöver bostäder och företag behöver lokaler. Det innebär också anläggning av nya gator, parker och annat som tillkommer i en växande stad. I denna del ingår även kostnader för bland annat brandförsvar och flygplats.
Fakta
Antal bygglov: 1 453
Antal kommunala natur- & kultur reservat: 20
Antal kilometer körbanor samt gång- och cykelvägar: 738
Asfaltsunderhåll körbanor samt gång- och cykelvägar: 13 miljoner kr
Kultur och fritid – 5 kr
Genom att arbeta tillsammans med föreningar och andra aktörer skapas förutsättningar för en meningsfull fritid och ett levande varierat kulturutbud. Inom Kultur och Fritid bedrivs verksamhet inom bibliotek, fritidsgårdar, idrott, bad, teater, musik och mycket mer
Fakta
Årligt antal besökare i Haga, Eyra samt Brickebackens bad: 560 000
Antalet bidragsberättigade aktiviteter i idrottsföreningar för pojkar och flickor, 10–20 år: 63 000
Antal bok- och e-boklån på kommunens bibliotek: 700 000
Övrig pedagogisk verksamhet – 2 kr
All vuxenutbildning är nu samlad under ett tak, Campus Risbergska. Det ger goda möjligheter att bidra till att fler kommer vidare i arbete.
Fakta
SFI, deltagare under året: 2 343
Årsstudieplatser, yrkeskurser: 526
Årsstudieplatser, grundläggande vux: 413
Årsstudieplatser, gymnasial vux: 266
Politisk verksamhet – 1 kr
Örebro kommun har 22 politiska nämnder, varav Kommun fullmäktige är det högsta politiska organet. Politisk verksamhet avser främst nämndverksamhet, arvoden till förtroendevalda, stöd till politiska partier, revision samt administration för kommunens politiska organisation.
Arbetsmarknad och flyktingmottagande – 1 kr (0,43 kr)
Med de arbetsmarknadsåtgärder som Örebro kommun anordnar, får människor stöd att närma sig arbetsmarknaden. Det totala flyktingmottagandet minskar sakta, men är fortfarande relativt högt.
Fakta
Antal personer som deltagit i arbetsmarknadsåtgärder: 1 683
Antal flyktingmottagna personer: 530
Antal personer som anvisats för bosättning enligt bosättningslagen: 234
Kommunens ekonomi
Kommunfullmäktige fastställer program som anger mål och inriktning för den kommunala verksamheten. Dessa politiska program har ofta ett flerårigt perspektiv. Inför varje år beslutar kommunfullmäktige om budget och verksamhetsdirektiv som redovisar de mål för ekonomi och verksamhet som nämnderna ska uppnå under verksamhetsåret.
Varje nämnd får en ekonomisk ram för driftkostnaderna. Nämnderna ansvarar för att verksamheten finansieras inom de ekonomiska ramarna och bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som kommunfullmäktige har fastställt i program och verksamhetsdirektiv.
De avgiftsfinansierade verksamheterna – VA- och avfallsverksamhet – har balansräkningsansvar och ska långsiktigt finansiera sin verksamhet helt med externa eller interna intäkter.
Budget och analys
Uppföljning, utvärdering och analys är grunden för budgetarbetet och i budgetprocessen i Örebro kommun läggs stor vikt vid detta.
Genom att ta reda på vad medborgarna i Örebro kommun får för pengarna och fråga varför det blev på ena eller andra sättet, skapas förutsättningar för att kommunen ska kunna erbjuda rätt service till rätt kostnad.
Årsredovisning
Årsredovisningen är kommunstyrelsens redovisning till kommunfullmäktige och därmed mycket viktig i budgetarbetet. Här finns beskrivningar och kommentarer till verksamhetens inriktning, utveckling och utfall. Mål och resultat jämförs och förklaringar finns till varför det blev som det blev. Personalbokslutet ingår också i årsredovisningen. Budget, årsredovisning och personalbokslut hittar du i dokumentarkivet.
Efter kommunfullmäktiges beslut om budget och verksamhetsdirektiv i juni börjar arbetet i nämnder och bolag med att formulera mål, riktlinjer och budget för den egna verksamheten. Senast i december fattas beslut om internbudget för kommande år. Och så börjar arbetet med budget och årsredovisning igen.
Vill du ha budget, verksamhetsdirektiv eller årsredovisning i pappersformat (eller äldre versioner) kontakta servicecenter, 019-21 10 00.
Upphandlingar och leverantörsinformation
Information till dig som är intresserad av att bli leverantör till Örebro kommun.
Finansiering och rating
Information om finansiering och rating
https://www.orebro.se/kommun–politik/ekonomi–budget.html